- Hirdetés -Marc Márquez szerint a MotoGP 2027-ben debütáló új szabályzata a versenyzők képességeit fogja előtérbe helyezni, Pedro Acosta és Fabio Quartararo viszont úgy vélik, a magasságállító betiltását leszámítva a módosítások nem hoznak érdemi változást. Johann Zarco kijelentette, a mérnökök nagy kihívás előtt állnak.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a hét elején a MotoGP bejelentette, hogy 2027-ben pontosan milyen technikai szabályváltozások lesznek. A motorblokk mérete 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken, az összeültető berendezést és a magasságállítót betiltják, korlátozzák és szigorítják az aerodinamikát, 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal fognak versenyezni, és a pilóták GPS-adatai minden csapat számára elérhetőek lesznek.
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok
- Advertisement -
A Francia Nagydíj hétvégéje előtti sajtónapon természetesen a versenyzőket is megkérdezték, hogy mi a véleményük a módosításokról. Marc Márquez esetében persze már nem lehet készpénznek venni, hogy 2027-ben, 34 évesen is ott lesz a mezőnyben, ezzel együtt a jelenlegi motorokat sokszor kritizáló spanyol versenyzőnek tetszenek a módosítások.
„Nem tudjuk, hol leszünk 2027-ben – nyilatkozta. – Természetesen megnéztem az új szabályokat. Nem mélyedtem el benne annyira, de úgy tűnik, inkább a show felé megy. Technikai szempontból kicsit kevesebb a korlátozás, és szerintem ez jó a versenyzőknek. Ha kevesebb technikai dolog van a motoron, akkor a pilóta nagyobb különbséget tud jelenteni, és nagyobb lesz az értéke. Az ember a versenyzőt fogja figyelni, és ezt szeretem. Kicsit a Forma–1-ben is ezt csinálták tavaly [valójában két éve – a szerk.].”
Azonban nem mindenki ennyire lelkes az új szabályok miatt. Persze olyat senki nem mondott, hogy valamelyik előírás negatív irányba viszi a sportágat, csak éppen néhányan azt fogalmazták meg, hogy nem minden módosítás jelent majd óriási változásokat. Pedro Acosta úgy véli, hogy valójában csak egyvalaminek lesz tényleges jelentősége.
Bagnaia a MotoGP új szabályairól: Soha nem elég gyorsak a motorok
„Szerintem a térfogat módosítása semmin nem változtat – kezdte. – A [magasságállító betiltása] talán igen. Kicsit könnyebb dolgunk lesz. Nem olyan egyszerű aktiválni az első [magasságállítót], aztán emlékezni, hogy a hátsóval és a rajtvezérlővel is [meg kell tenni]… Sok mindent kell [csinálni] a rajt előtt. Az viszont nem hiszen, hogy bármin is változtatna, hogy az elején kicsit csökkentjük az aerót.”
Fabio Quartararo, aki Acostához hasonlóan minden bizonnyal ott lesz a 2027-es mezőnyben, az újoncéhoz hasonló véleményen van. „A [magasságállító] eszköz eltávolítása szerintem nagyszerű – jelentette ki. – Az aero szempontjából nem hiszem, hogy nagy változás lenne, és szerintem a térfogat sem változtat sokat. Talán amikor Mugellóba megyünk, azzal a sebességgel. Igaz, hogy elég gyors, de úgy vélem, nem igazán számít.”
A Ducati mérnökzsenije szerint jó lett volna, ha „hibridizálják” a MotoGP-t az új szabályokkal
A szabályalkotók egyik célja a biztonság növelése, aminek egyik eleme az óriásira nőtt végsebesség csökkentése. Acosta szerint azonban az új motor teljesítménye ugyanolyan lesz, mint a mostani generációs gépeké, a kanyarban pedig még a kisebb tömeg miatt gyorsabbak is lesznek. Ennek kapcsán Johann Zarco a mérnökök szempontjából is igyekezett megközelíteni a módosításokat.
„Szerintem minden változás érdekes, ez pedig még nagyon messze van, úgyhogy nehéz megmondani, de 2027-ig továbbra is fejlődni fognak a motorok, és el fogunk jutni egyfajta referenciához, ami aztán kihívás lesz a mérnökök számára, hogy kevesebb dologgal a motoron ugyanazt a köridőt, ugyanazt a teljesítményt érjék el – fogalmazott. – Versenyzőként talán kevésbé lesz megterhelő, mert a motorokat talán nem lesz annyira megerőltető [vezetni], de ez még túl messze van ahhoz, hogy igazán tudjam. Mindenesetre a változások arra fogják késztetni a mérnököket, hogy előrelépéseket tegyenek.”
Stoner kritizálta a MotoGP új szabályait, szerinte „csak a mérnökök járnak jól” a változtatásokkal