A KTM vezére elmondta, mi lehet a guminyomással kapcsolatos problémák oka – nem a Michelin

- Hirdetés -

Az idei MotoGP-szezon egyik legtöbbet tárgyalt témája az újonnan bevezetett guminyomásszabály volt. Most Pit Beirer is megszólalt ezzel kapcsolatban, és a német szakember szerint nem a Michelin, hanem az aerocsomagok és a magasságállító eszközök okozzák az előírással kapcsolatos problémákat.

A 2023-as MotoGP-idény második részére vezette be a Dorna a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Ez az új előírás, illetve a gumibeszállító aztán részben a kiosztott büntetések, részben Jorge Martín katari esete, részben pedig a megfelelő nyomás beállításának nehézsége miatt gyorsan a kritikák kereszttüzébe került. Ez mostanra egészen odáig fajult, hogy nemrég már a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzserének egy interjúban kellett megvédenie a cég becsületét.

A Michelin főnökét bántják az „abszurd” kritikák, szerinte sokan nem látják a kiváló eredményeket

A KTM-et birtokló Pierer Mobility AG motorsport-igazgatója, Pit Beirer a SPEEDWEEK.com-nak beszélt erről a sokakat foglalkoztató kérdésről. Beirer többekkel ellentétben nem a Michelint, hanem a királykategóriában mostanában dominánssá váló fejlesztési irányokat okolja a problémákért.

„A guminyomás körüli problémáknak semmi köze az egyes gyártók motorjainak specifikációjához, mivel a Michelin nagyon jó gumikat szállít a MotoGP-be. Gondoljatok csak bele, mekkora terhelés éri egy MotoGP-gép első gumiját, amikor a pilóta 350 km/h-ás sebességről fékez, a hátsó kerék felemelkedik, majd mégis képes befordítani a motort.  A MotoGP-ben elérhető gumik többek között az összetevők, a karkasz [a gumiabroncs teherhordó váza – a szerk.] és a szerkezet szempontjából is az egyik legzseniálisabbnak tekinthetők a versenyzésre készítettek között. Szóval, ha a gumikat gyártó cég azt mondja, hogy »elöl 1,88 bar a biztonsági határ, ennél alacsonyabbra nem akarunk menni«, akkor azt nekünk el kell fogadnunk” –  mondta a német szakember.

„Annak a problémának a forrását, hogy a guminyomást nehezen lehet kontrollálni, máshol kell keresni. Azt gondolom, ennek az egésznek elég sok köze van ahhoz, hogy az aerodinamika szempontjából már majdnem kis versenyautókat építünk. A keresett oka az, hogy nagyon nagyra nőtt az az ablak, amelyben a másik mögött motorozva a levegő már nem képes lehűteni a gumikat. Ez a magasságállító, -csökkentő eszközök miatt alakult így, amelyekről már hónapok óta folyik egy vita. Ezek az eszközök az aerocsomagokkal együtt csak súlyosbítják a guminyomás problémát. Az abroncsokban uralkodó nyomásra vonatkozó előírások és ajánlások az abroncsok feltalálása óta léteznek, nem most találták ezt ki. Bárki, akinek van egy autója otthon a garázsban, az a saját szemével láthatja ezt.”

Korábban felmerült a csapatok részéről, hogy szerintük enyhítené a szabály negatív hatásait, ha valamennyivel csökkentenék a határértéket. Carlos Ezpeleta, a Dorna sportigazgatója kijelentette, hogy beszélni fognak a Michelinnel erről a kérdésről, Beirernek azonban az a véleménye, hogy ezt feleslegesen tennék.

A valóság valahol kettő alatt mozog

„Ha megváltoztatjuk az elfogadott határértéket, akkor mindenki hirtelen újra nagyon gyorsan fog menni, és a gumik majd még az eddiginél is jobban túlhevülnek. Ez ugyanahhoz a légnyomással kapcsolatos problémához vezetne az első guminál, amelynél ma is akár egy tizeddel alacsonyabban lehetne a határ a jelenlegi 1,88 barnál. Folyik is most arról egy vita, hogy le kellene-e vinnünk egy tizeddel a határ az első guminál, vagy sem. Véleményem szerint egyáltalán nem fogja megoldani a problémát, ha megengedjük az egytized barral kisebb nyomás használatát az első gumikban” – nyilatkozta a korábbi motorversenyző.

Egykor még Rossival bulizott, most neki dolgozik